Kiégés

A kiégés nem csak vállalkozóként érhet utol bennünket, kiégni lehet alkalmazotti státuszban, kapcsolatban, élethelyzetben.

Hogyan ismerheted fel, hogy kiégés állapotába kerültél?

A kiégés tartósan fennálló tünetei:

  • munkádat, saját magadat, egészségedet, kapcsolataidat elhanyagolod,
  • nincs életkedved, életerőd.

 

Mi okozza a kiégést?

Tartós stressz, bár a stressz a túlélést szolgálja, de ha hosszú távon fennáll, akkor megterheli a szervezetet. A kiégés nem természetes, ilyenkor alváskor is a munkán, problémákon agyalsz, ezért kimerülsz, nem tudod kipihenni magadat. Ha ez az állapot hosszabb ideig fennáll, akkor az már nem fáradtság, hanem kiégés, amelynek testi, lelki, mentális kimerültség a tünete.

  • Testi kimerültség: fáradtság
  • Lelki kimerültség: önvédelmi mechanizmusok lépnek életbe, ilyen lehet az ingerlékenység, a visszahúzódás, a cinizmus, a pesszimizmus, a bezárkózás.
  • Mentális kimerültség: csökken a koncentráció, a memória, a döntéshozatal képessége.

 

A kiégést nemek szerint is kategorizálni tudjuk

  • Kiégés a férfiaknál: nem kérnek segítséget, belemerülnek vagy belemenekülnek a pesszimizmusba, alkoholba, végsőkig hajtanak, amibe belebetegednek.
  • Kiégés a nőknél: előbb felismerik és kérnek segítséget, ez sokat segít.

 

Kiégés okai lehetnek például:

  • tehetetlenség érzése, hosszú távon fennálló, alárendelt alkalmazotti szerep
  • rendszeresen kiabálnak vele, amit érzelmi elhatárolódással próbál megoldani
  • túlzott, teljesíthetetlen elvárások, ellentmondó elvárások
  • kaotikus vagy monoton munka, feladatok
  • munkahelyi konfliktusok

Mi a jó megoldás a kiégés kezelésére, megszüntetésére?

  • Kapcsolj ki! – minden munkával jár stressz, aminek a kezelésére jó a meditáció, relaxáció, hobbi
  • Kapcsold ki! – munka-szabadidő határai elmosódnak, így a munkahelyi probléma kivetül a szabadidőre, a magánéletre is, ezért fontos a határok meghúzása (telefon kikapcsolása, e-mail-eket nem nézegetni)
  • Légy tudatos! – életmódváltás szükséges ehhez, és tudatosítani kell, min tudsz változtatni, és elfogadni, amin nem tudsz
  • Változtass! – attitűdön (hasonló helyzetek elkerülése)
  • Kérj segítséget! – képességek fejlesztése: kommunikáció, stressz, konfliktuskezelés

 

Önbizalomhiány

 Az önbizalom azt jelenti, hogy bízol magadban, a fizikai képességeidben, erődben, tudásodban, a folyamatos fejlődésedben. Az önbizalom alapja a csecsemőkorban megélt bizalom vagy ősbizalmatlanság, amely az anyához fűződő viszonyon múlik, a vele való viszonyban alakul ki. Ha ez bizalom sérült, önbizalomhiányt eredményez, és felnőttként kell rajta dolgoznod, hogy javuljon, kialakuljon. Az önbizalom hiánya az emberi kapcsolatokra is hatással van, ezért fontos ennek javítása.

Az önbizalomhiány annak érzése, hogy nem vagy elég jó valamire (önállóság, párkapcsolat, gyereknevelés, stb.). Nagyon korai sérülések alapozzák meg ezt az állapotot, amelyet a későbbi megélések megerősítenek, pedig nem mindent csinálsz rosszul, de rosszra fókuszálsz. A gondolatnak teremtő ereje van, így a gondolataid, szavaid önbeteljesítő jóslattá válnak.

Feladatok az önbizalom erősítésében:

  • mindenki jó valamiben: (munka, kitartás, párkapcsolat, gyereknevelés) ezeket gyűjtsd össze, írj listát ezekről, és felismerheted, hogy jé, ez nekem megy!
  • ami most jól megy, az mindig jól ment? Biztos, hogy nem, de megtanultad, mert nem volt korlát a fejében, hogy nem fog javulni a helyzet. Ezért korlátozó hiedelmeket fel kell ismerned adott helyzetekben, és ki kell őket iktatnod.
  • nem kell mindennek egyformán jól mennie! Jogod van hibázni! Önismeret kell, hogy felismerd, miben vagy jó, miben nem, ami nem megy, azt vagy ne csináld, vagy sok idő- és energiabefektetés kell, hogy jól menjen. Mérlegeld, hogy megéri-e.
  • sikernapló vezetése – sikerek bejegyzése dátummal együtt.

 

Önfejlesztés

Az élet egy TÁRSAS JÁTÉK, gyakorolni, próbálgatni kell, hogy milyen stratégiákat játszunk meg. A sikertelenség azt jelenti, hogy rossz volt a stratégia, ezért más stratégiát kell választani, és játszani kell tovább, más működési módot kell kipróbálni, nem kell kétségbe esni.

  • Önbizalmat nem lehet tölcsérrel betölteni, ezért sokat kell rajta dolgozni. Az önbizalmat a kihívások fejlesztik: kitűzöl magadnak egy célt, amely reális, de nem könnyű, és ha azt teljesíted, elkönyvelheted a sikerélményt, amely önbizalmat ad.
  • Írd össze, mi nem megy + dátum (bővíthető lista), ezek leküzdésén kell dolgozni fokozatosan.
  • A problémás helyzetre találj ki egy új stratégiát. Itt fontos a segítség kérése egy szakembertől, mert a saját problémádra nem látsz rá tisztán! A problémában mindig a fejlődési lehetőséget, a kihívást lásd meg, a vállalkozásban ezért sok lehetőség van.
  • Egy stratégiát többszöri is gyakorolj, teszteld, (min. 3-5x), és figyeld a hatását, ha nem javul a helyzet, akkor másik stratégiát kell keresni, de ettől ne csüggedj!
  • A helyzet javul, akkor az eredményt ismerd fel, ne kicsinyeld le! A sikert jegyezd be a sikernaplóba, “már ezt is tudom”! Lehet a „mi nem megy” mellé beírni, hogy mikor tanultad meg azt, amit korábban nem tudtál.
  • A jó stratégiákat többször alkalmazod, ezzel új szokásokat alakítasz ki magad számára, amelyek megváltoztatják az életedet. Légy türelmes, ezek a folyamatok hosszabb időt is igénybe vehetnek.

 

Bizonytalan vagy, hogy elindulj-e virtuális asszisztensként? Nem tudod, hogy neked való-e a vállalkozósdi? Van szakmai tapasztalatod irodai területen, de nem tudod, hogy ezt hogyan is tudnád átültetni a virtuális gyakorlatba? Kérj tőlem egy konzultációt, és mindent a helyére teszünk benned! Jelentkezz online konzultációra az alábbi e-mail címen: andrea@aktivvirtualisasszisztens.hu 

A jelentkezésedet követően kiküldök neked egy kérdőívet, melynek kitöltése után a megbeszélt időpontban megtartjuk a konzultációt. 45 perc 8.000Ft (alanyi áfa mentes).

 

VEDD MEG MÉG MA “A NAGY VA BOOM – HOGYAN TEREMTS MAGADNAK ÁTLAGON FELÜLI EGZISZTENCIÁT AKTÍV VIRTUÁLIS ASSZISZTENSKÉNT” CÍMŰ KÖNYVET AJÁNDÉK ÜZLETI TERVEZŐVEL + AVA UNIVERZUM ZÁRT MEGVALÓSÍTÓ CSOPORTTAGSÁGGAL!

A Nagy Va-Boom - Hogyan teremts magadnak átlagon felüli egzisztenciát Aktív Virtuális Asszisztensként
A cikk szerzője Sinka Nóra – a lelkek segítője, az AVA önfejlesztési trénere.
Ha többet szeretnél megtudni Nóráról és a munkásságáról, azt ide kattintva megteheted.