A történetem első része azzal kezdődött, hogy „Nekem eszem ágában sem volt, hogy vállalkozó legyek!”

Amikor ezt a mondatot újra leírtam márciusban, még teljesen mások voltak a lehetőségeim. Akkor még nem terjedt el a Koronavírus miatti korlátozás.

A koronavírus okozta szigorítások nekem is nehézséget jelentettek, mert a vírus elterjedése előtt 2-3 ügyféllel folytattam tárgyalásokat a közös munkánkról. A kijárási korlátozás elrendelése után, a turizmus megbénulása miatt ezek a vállalkozók behúzták a féket. Arra kértek, hogy legyek kicsit türelemmel, toljuk el a kezdést néhány hónappal.

A korlátozások így engem is belassítottak, de a lassabb időszakomban is folyamatosan a megoldást kerestem. Azt figyeltem, hogy mi mindent tanulhatok az adott helyzetben.

Nekem így okozott nehézséget a járvány. Használhatnám a visszaesés kifejezést is, de nem teszem. A későbbiekben kifejtem, hogy miért nem ideillő véleményem szerint ez a fogalom.

 

Mégis mi segített át engem ezen az időszakon? Az, hogy értékeltem az apró sikereimet is.

 

A márciusom a kapcsolatépítéssel telt. Kezdő vállalkozóként (az AVA Virtuális Asszisztens Mentorprogram elindulása előtt) úgy gondoltam, hogy a közösségi média felületei adják meg azt a lehetőséget, hogy megtaláljanak az ügyfeleim. Ez nem teljesen így van. Nagyon-nagyon sok időt és energiát fektettem abba, hogy jelen legyek az általam választott szakmai csoportokban. Abba, hogy lehetőség szerint, minél többet kommenteljek, részt vegyek csoportos online találkozókon. Mint a szupererővel bíró filmszereplők, úgy olvastam a szakmai posztokat.

Emlékszem volt két hét, amikor gyakorlatilag napi 10-12 órában a facebookon lógtam. Nagyon szépen meghozta az eredményét, de „csak” a kapcsolatépítés terén. Jó érzés volt pörögni és hasznosnak éreztem magam, vitt a lendület. Kicsit talán beletemetkezés volt a munkába ez. Ezzel tereltem el a figyelmemet arról, hogy a régi-régi két ügyfelemen kívül senki másnak nem tudtam dolgozni.

Ezekben a hetekben olvastam, figyeltem a gazdasági változásokat. A posztjaimban lehetőséget ajánlottam az érdeklődőknek közös kávézásra, írtam a home office lehetőségeiről, az üzleti terv készítésének fontosságáról, arról, hogy lássák meg a látogatóim az akkori helyzetből adódó lehetőségeket. Volt téma a facebook oldalamon a kríziskommunikáció, az idősávos munkabeosztás, az online tanulásból adódó lehetőségek. Igyekeztem egy posztomban a női vállalkozókat is motiválni.

Nagyon sokat tanultam arról, hogy hogyan segítsük egymást akár egy-egy jókor leírt mondattal. Abban a hónapban segítő kezet nyújtottak felém az új ismerőseim, és együttműködések jöttek létre.

 

AVA Aktív Virtuális Asszisztens Lukáts Andrea kapcsolatépítés

 

Készítettem egy oktató videót is márciusban. Abból az indíttatásból, hogy segítséget nyújtsak, hogy hogyan készítsétek el az üzleti oldalatokat a facebookon. Mire ez a cikk megjelenik, már korlátozottan elérhető lesz a youtube csatornámon.

Külső szemmel azt mondhatnám, hogy nem haladtam sehova márciusban, de ez nem lenne valós. Sokat tanultam és fejlődtem. A nagyon aktív közösségi média jelenlétemnek köszönhetően és egy, Lukáts Andival folytatott beszélgetés következtében, letisztult a fejemben, hogy egy kicsit félrecsúsztam. Csak olyan szempontból, hogy túl nagy hangsúlyt fektettem facebook jelenlétemre.

Az április úgy köszöntött rám, hogy még mindig nem volt tiszta jövőképem. Nem tudtam, hogy mire számítsak, nem tudtam mikor indul be újra gazdaság és ezzel mikortól lesz jobb nekem is vállalkozói szempontból.

Sok pozitív élményem volt áprilisban is, amit sikerként éltem meg. A megváltozott körülmények ellenére, a ZsOffice Help facebook oldalamon tudtam tartani a nézettséget, az elért személyek száma nem csökkent egy bizonyos mennyiség alá. A reklámnak ez a formája nem hozott megrendelést, ügyfeleket, de lehetőségem volt a közösségi oldalakon történő megjelenést tanulni, gyakorolni. Kapcsolatokat építettem más területen dolgozó vállalkozókkal. Az online tér segített leküzdeni a földrajzi távolságokat. Volt időm arra, hogy feladathálót készítsek, azokról a gondolataimról, hogy mi mindent szeretnék megvalósítani. A MindNode-on és a Trellon rögzítettem ezeket az elképzeléseimet.

 

Ekkor váltottam valóra azt a tanulási igényemet is, amit 1,5-2 hónapja tologattam.

 

Néhány héttel korábban, márciusban már elkezdtem egy online időmenedzsment tananyagot. Hetente 2-3 leckét kaptam. De már annyira fűtött a tenni akarás, hogy jelentkeztem egy webszövegíró kurzusra is. Nem tudtam, hogy milyen mennyiségű anyag zúdul rám, nem akaratam túlvállalni magam.

Arra a következtetésre jutottam április elején, hogy lassítanom kell. Nem szabad 200 fokon égni állandóan, hiszen, ha megtalál az új ügyfelem, akkor nem lesz idegzetem és energiám minőségi munkát végezni neki.

Szóval visszább vettem és írni kezdtem inkább. A webszövegíró leckék iránymutatásával összeírtam 30 kiváló poszt ötletet. Közben jegyzeteket készítettem ennek a cikknek a megírásához is és a napi munkákat is elvégeztem

Április elején felvettük Tolvaj Norbival az első podcast beszélgetésünket. Mit mondjak… ezzel is kiléptem a komfort zónámból. Bár, ha igazán őszinte akarok lenni, néhány hónapja, amikor podcasteket hallgattam, titkon reméltem, hogy egyszer én is résztvevője lehet majd egy ilyen beszélgetésnek.

Április 6-án a már folyamatban lévő tananyagaim mellett elindult az AVA Virtuális Asszisztens Mentorprogram Andival. Egész márciusban erre vártam, hogy kezdjük, hogy végre, amit teszek az célirányosan fejlessze a vállalkozásomat.

Ahogy ezt az előző írásomba jósoltam, Lukáts Andival való beszélgetések alatt tényleg voltak AHA és ajajj érzéseim. Tudatosult bennem, hogy mennyi mindent kell megtennem ahhoz, hogy a vállalkozásom stabil alapokon álljon.

Talán ekkor kezdett el lecsendesedni az AVA Univerzum virtuális asszisztens csoportban Andi egyik posztjában “agyrobbanás”-ként említett időszakom. Az időszak, amikor nem tudtam, hogy mit csináljak, merre induljak. Amikor túl sokat és mindent akartam egyszerre.

Igazából nem tudom pontosan megfogalmazni azt, hogy mennyi mindent ad nekem a vele való közös tanulás. Nagyon sokat!

A januártól áprilisig tartó időszakban megélt pozitív tapasztalatok, élmények megkoronázására áprilisban kaptam egy emailt. Örömmel tájékoztattak arról, hogy sikeres volt a pályázatom, melynek eredményeként egy weboldal elkészítésével segítik a vállalkozásomat. Domain nevet választottam és megterveztem nagyjából, hogyan nézzen ki az oldal.

A második mentor beszélgetésünk után Andival, többek között azt a feladatot kaptam, hogy készítsek egy kérdőívet, amellyel piackutatást tudok végezni. Feltérképezem vele, hogy milyen irodai szolgáltatásokra lenne szüksége a vállalkozóknak. Tudom-e bővíteni valamivel a szolgáltatásaim listáját, konkretizálni az általam vállalt feladatokat. Néhány nap múlva, azt a segítő tanácsot kaptam, hogy készítsek egy saját blogot. (ez is régi dédelgetett álmom volt) A blogot használhatnám arra is, hogy közzé tegyem a kérdőívemet. Így még több kitöltőhöz jut el. Így április harmadik hete azzal telt, hogy felépítettem a blogomat. Írtam hozzá egy kezdő cikket, bemutatkozó oldalt, egy miért jó velem dolgozni oldalt. Megterveztem, hogy milyen legyen a stílusa.

Április végén a podcast beszélgetés második része is kikerült a nyilvánosság elé.

Ebből egyértelműen láthatjátok, hogy én a gazdasági visszaesés időszakát ön- és vállalkozásfejlesztéssel töltöttem. Így tettem volna akkor is, ha nincs járvány, hanem még az ügyfélszerzés döcögős útját jártam volna. Így használtam volna ki azt az időszakot, amíg megtalál az ideális vagy kevésbé ideális ügyfelem.

Egy induló vállalkozáshoz sok-sok kitartás, szorgalom és a soha nem fogyó lendület nélkülözhetetlen! No, meg a fogékonyság a változásokra.

 

Mit csinálnék másként, ha most visszamehetnék az időben és találkoznék a januári énemmel? Mire figyelmeztetném, hogy milyen hibákba ne essen?

Sokat gondolkoztam ezen, de úgy gondolom, hogy semmit. Mondom ezt azért, mert végre letisztult bennem, hogy minden úgy jó, ahogy van. Igaz, hogy néha túlzottan kimerítő volt az utam, de végre egyértelművé vált, hogy azok az alapszolgáltatásaim, amiket ajánlok az ügyfeleimnek jók. Azzal azt adom, amihez stabilan, igazán értek. Más területekhez is van szakértelmem, de az pont elegendő szinten van ahhoz, hogy az én munkámat segítse. Ez a két hónapnyi tanulási időszak úgy volt jó ahogy történt. Így én dolgoztam meg minden tapasztalatért. Kaptam nagyon jó tanácsokat, iránymutatásokat, amikért hálás vagyok.

Eredményes és sikerekkel teli tavaszi hónapokat tudhatok magam mögött.

A munka ünnepén fejeztem be ezt a cikket. És ha már munka: vajon mi minden vár rám májusban? A MindNode-on felírtam nyolc, elég komoly és fontos feladatot. Ezek elvégzése tovább erősíti a vállalkozásom alapját. Ezen kívül remélem még, hogy néhány új ügyfél is megérkezik hozzám!

Ha eljön az ideje, írok nektek erről is!

 

A cikk írója Szabó Zsuzsi a ZsofficeHelp virtuális asszisztencia alapítója. “42 éves, kétgyermekes anyuka vagyok. Hajdúszoboszlón élek, a csodaszép fürdővárosban, ahol a vállalkozások zöme a turizmusra és az iparra épül. 21 évig könyvtárosként dolgoztam. Munkakörömből adódóan, mindig is közel állt hozzám az adminisztratív feladatok végzése. 2018-ban indítottam a virtuális asszisztens vállalkozásomat. Örömömet lelem a vállalkozásomban, hiszen céltudatos, eredményorientált munkát végezhetek. A meglévő szolgáltatásaimat idő- és közösségi média menedzsment tanácsadással szeretném bővíteni.” Ahol felkeresheted Zsuzsit: Email: zsuzsannaszaboev@gmail.com Facebook: @zsofficehelp

Felkeltette érdeklődésedet a virtuális asszisztenskedés?

ISMERD MEG AZT A 7 LÉPÉST, AMI ELINDÍT EGY SIKERES VIRTUÁLIS ASSZISZTENS VÁLLALKOZÁS LÉTREHOZÁSÁBAN.

TÖLTSD LE AZ INGYENES „HOGYAN VÁLHATSZ A LEGGYORSABBAN VIRTUÁLIS ASSZISZTENS VÁLLALKOZÓVÁ” ÚTMUTATÓT ÉS KÉSZÜLJ FEL A VÁLLALKOZÓI ÉLETRE!

 

Tovább az INGYENES útmutatóhoz >>

Ingyenesen letölthető virtuális asszisztens útmutató - Lukáts Andrea AVA Aktív Virtuális Asszisztens